کنه

کنه (هیره)

Mite (Tick)

       کنه یا مایت از بندپایان عنکبوتی است و موجودی انگل است. کنه‌ها انواع مختلف دارند و معمولا از خون، مو و سلول‌های مرده پوست پستانداران و پرندگان تغذیه می‌کنند. کنه به اندازه دانه کنجد است و معمولا در جنگل‌ها، علفزارها، بوته‌زارها، خاک و لانه پستانداران و پرندگان یافت می‌شود. بنابراین وقتی به طبیعت و جنگل می‌روید و یا اگر با حیواناتی مانند سگ، گربه و پرندگان سروکار دارید حتما بدن خود را چک کنید تا از نبود کنه روی بدن خود مطمئن شوید.


خارج کردن کنه از محل نیش

       محل نیش کنه معمولا دردناک نیست و فرد با دیدن کنه متوجه گزیدگی می‌شود؛ هر چند نیش برخی از گونه‌ها باعث ایجاد حالت حساسیت و التهاب می‌شود که در این حالت همراه با قرمز شدن و خارش است. در صورت دیدن کنه روی پوست باید آن را با موچین یا قاشقک مخصوص از جایی که به بدن شما وصل است جدا کنید. مراقب باشید که کنه را له نکنید و قسمتی از بدن آن در زیرپوست شما باقی نماند.



.:: مبارزه با کنه در محیط زندگی انسان و حیوانات ::.

  • برای مبارزه با کنه و ضدعفونی کردن لانه حیوانات، دامداری‌ها، مرغداری‌ها، سربازخانه‌ها، بیمارستان‌ها، توالت‌های عمومی و مراکز انباشت و تفکیکی زباله می‌توانید از محلول کرولین استفاده کنید. این محلول چندکاره دارای خاصیت ضدقارچ، ضدعفونی، ضدبو و دورکنندگی حشرات است و یک کنه‌کش (مایت‌کش) اختصاصی به حساب می‌آید.
  • همچنین برای ضدعفونی عمومی محل و رهایی از شر همه حشرات می‌توانید از سم ترکیبی [سایپرمترین %10 + آیکن %10] استفاده کرده و محیط را سمپاشی کنید.

برای مشاهده و بررسی سموم و موارد پیشنهاد شده ،اینجا را کلیک کنید.