موش

موش

Mouse (Mus musculus) / Rat (Rattus)

موش‌ها پستاندارانی کوچک از راسته‌ی جوندگان هستند. موش‌ها گونه‌های مختلف دارند که ما بیشتر در محیط زندگی با موش خانگی (Mouse) و موش صحرایی (Rat) مواجه می‌شویم. موش‌ها علاوه بر انتقال بیماری‌ها به انسان، می‌توانند با لانه‌سازی و زادوولد به ساختمان‌ها، از جمله به عایق‌بندی، لوله‌ها و کابل‌ها آسیب برسانند. موش‌ها با سموم رایج نمی‌میرند و برای از بین بردن آنها باید از روش طعمه‌گذاری استفاده کرد. موش‌ها موجوداتی بسیار باهوش بوده و بوی انسان را تشخیص می‌دهند؛ پس در طعمه‌گذاری مراقب باشید که طعمه‌ها به دستان شما برخورد نکنند.

نشانه‌های وجود موش

  1. صدای حرکت پاها در سقف یا زیرشیروانی
  2. صدای جیرجیر یا خش‌خش از سقف، پشت دیوار یا زیرزمین
  3. بوی نامطبوع مانند کپک
  4. دیدن مدفوع موش که به اندازه دانه گندم و سیاه‌رنگ است


.:: مبارزه با موش ::.

1. تله موش:

بهترین و موثرترین روش برای از بین بردن موش‌ها استفاده از تله موش است. در حال حاضر انواع مختلف تله‌موش وجود دارد. تله موش ضربه‌ای معروف‌ترین آن‌هاست که آن را بارها در کارتون موش و گربه (تام و جری) دیده‌ایم. نکته مهم در مورد این تله استفاده از یک طعمه مورد علاقه برای موش است. ما گردو، پنیر، پفک، خیار یا شکلات را پیشنهاد می‌کنیم. مراقب باشید دست شما به طعمه نخورد، وگرنه موش بوی انسان را تشخیص داده و سمت تله نمی‌رود. نوع دیگر تله موش چسبی است که موش به آن می‌چسبد و دیگر قادر به حرکت نیست. مزیت این روش شاید این باشد که موش کشته نمی‌شود.

2. استفاده از طعمه موش:

طعمه‌های سمی موش در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارد که موش‌ها با خوردن آن دچار خونریزی داخلی شده، به سمت آب رفته و سپس می‌میرند. پس توجه داشته باشید که در صورت استفاده از این روش، راه موش‌ها برای رسیدن به آب را باز بگذارید. در روش طعمه‌گذاری، طعمه‌ها به صورت تک‌تک یا چندتایی در محل‌های مختلف مانند داخل و اطراف اماکن مسکونی، سیلو و انبارها و کانال‌های فاضلاب گذاشته می‌شوند؛ درصورتی که پس از چند روز طعمه‌ها خورده نشدند، آن‌ها را جارو کرده و مجددا در مکان‌های دیگر قرار دهید. موش‌ها حیواناتی بسیار باهوش و شکاک هستند و بوی انسان را به خوبی می‌فهمند؛ بنابراین عملیات طعمه‌گذاری را حتما با دستکش انجام دهید تا بوی دست شما روی طعمه باقی نماند. حتما از دسترسی کودکان و حیوانات خانگی به طعمه‌ها جلوگیری کنید. 

طعمه‌ها در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارند که شما با توجه به نوع موش مشاهده شده باید از یکی از آن‌ها استفاده کنید. اگر موش‌ها کوچک هستند از طعمه ماکارونی و یا طعمه گندمی استفاده کنید و اگر موش‌های بزرگتر (موش صحرایی) را مشاهده کردید از طعمه شکلاتی استفاده کنید.

3.استفاده از سم فسفردوزنگ (زینک فسفید Zn3P2):

کشاورزی سعید به هیچ وجه این روش و استفاده از این سم را پیشنهاد نمی‌کند. سم فسفردوزنگ بسیار خطرناک بوده و برای انسان و حیوانات مرگ‌آور است. از طرفی چون مرگِ ناشی از این سم آنی و فوری است، سایر موش‌ها متوجه موضوع می‌شوند و دیگر از طعمه نمی‌خورند و در نهایت احتمالا فقط یک موش از بین می‌رود. در صورت استفاده از این روش باید از طعمه‌های بودار مانند خیار، پنیر، گردو و یا پفک استفاده کنید و آن را به سم آغشته کنید. به دلیل خطرناک بودن سم فسفردوزنگ برای انسان از برخورد آن با پوست دست جلوگیری کنید. فسفردوزنگ را دور از دسترس کودکان، حیوانات خانگی و افراد ناآگاه نگهداری کنید.

برای مشاهده و بررسی سموم و موارد پیشنهاد شده ، اینجا را کلیک کنید.