موریانه

موریانه

Termite (Isoptera)

      موریانه حشره‌ای کوچک و چوبخوار است و با خرابی‌هایی که به وجود می‌آورد سالانه ضرر زیادی به انسان وارد می‌کند. موریانه حشره‌ای اجتماعی است و در کلونی (لانه) زندگی می‌کند. از انواع موریانه‌ها، موریانه زیرزمینی در ایران بیشتر یافت می‌شود که اقدام به ساخت لانه در زیرِ زمین می‌کنند. کلونی موریانه‌ها را بیشتر می‌توان در نزدیکی درختان، کنده چوب، انبار چوب، پالت‌های چوبی، دیوارهای خشتی و گلی و باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی پیدا کرد. موریانه‌ها در هیچ فصلی دست از فعالیت نمی‌کشند.


.:: شکل ظاهری موریانه ::.


موریانه‌ها به دلیل شباهت معمولا با مورچه‌ها اشتباه گرفته می‌شوند. اما موریانه‌ها از مورچه‌ها کوچک‌تر هستند، رنگ آن‌ها روشن‌تر و معمولا زردرنگ یا قهوه‌ای روشن هستند. درضمن قطر قسمت میانی بدن موریانه با قطر سر و انتهای بدنش (برخلاف مورچه) برابر است. نکته دیگر در رفتار موریانه‌هاست: موریانه‌ها در فضای باز پرسه نمی‌زنند و از نور خورشید دوری می‌کنند و معمولا باید آن‌ها را در فضاهای تاریک و بسته پیدا کرد.


علائم وجود موریانه

  1. مشاهده لانه شنی و تونل گلی و چوب جویده‌شده؛
  2. مشاهده مدفوع گرد و قهوه‌ای موریانه؛
  3. صدای توخالی بودن چوب پس از ضربه زدن به آن؛
  4. وجود سوراخ و فرسایش در سطح وسایل چوبی؛
  5. شنیدن صداهای کلیک‌مانند از داخل دیوار.

                        


پیشنهاد کشاورزی سعید:

  • تزریق مستقیم سموم تدخینی (مانند مالاتیون) در سوراخ‌ها و درزهای آلوده؛
  • سمپاشی محیط، به خصوص محیط اطراف لانه (کلونی)؛
  • اگر محیط بسته باشد می‌توانید از قرص گازسوز استفاده کنید. قرص گازسوز بهترین راه برای مبارزه با حشراتی است که دسترسی به آنها سخت است و باعث خفگی در حشرات می شود.

برای مشاهده و بررسی سموم و موارد پیشنهاد شده ، اینجا را کلیک کنید.