مارمولک

مارمولک

Lizard (Lacertilia)

مارمولک نوعی خزنده است که گونه‌های مختلف آن اندازه‌ها وشکل‌های مختلف دارند. گونه‌های مارمولک که سر از محل زندگی انسان درمی‌آورند کوچک و غیرسمی بوده و خطرناک نیستند. مارمولک‌ها موجوداتی خونسرد هستند و از حشرات تغذیه می‌کنند، همین دو دلیل باعث شده که در جست‌وجوی گرما و غذا در محل زندگی ما دیده شوند.آن‌ها تاریکی را دوست دارند عموما در شکاف‌ها و درزهای دیوار، توالت، انباری، پارکینگ و سنگفرش دیده می‌شوند.


آیا دم مارمولک سمی است؟

نه! این باوری غلط و رایج در مردم است. دم مارمولک طی یک واکنش دفاعی در هنگام احساس خطر از بدنش جدا می‌شود تا حواس شکارچی را پرت کند. گونه‌های سمی مارمولک بسیار بزرگ‌تر بوده و فقط در حیات‌وحش یافت می‌شوند.


.:: دور کردن مارمولک از محیط زندگی ::.

مارمولک‌ها برای محیط‌زیست و به‌خاطر جلوگیری از افزایش حشرات موذی و آفات کشاورزی برای انسان‌ها مفید هستند؛ بنابراین در حد امکان از کشتن آن‌ها خودداری کنید. آن‌ها سوسک‌ها، مگس‌ها و پشه‌های خانه شما را می‌خورند. اما به هر حال دیدن مارمولک در محیط خانه برای کمتر کسی خوشایند است. برای دور کردن مارمولک‌ها از محیط زندگی‌تان می‌توانید از چند روش استفاده کنید:

  • سمپاشی محیط: سموم عمومی روی مارمولک‌ها اثر ندارند و فقط باعث دور شدن مارمولک‌ها از محیط سمپاشی شده می‌شوند. اما پاشیدن مستقیم سم روی سر مارمولک می‌تواند باعث مرگ آن‌ها شود.
  • استفاده از سم دورکننده: سم دور کننده روی تمامی حشرات، مار و مارمولک تاثیر دارد. این سم به صورت گرانول است. سم را به صورت نوار با عرض 20 سانتی‌متر اطراف محل مورد نظر پخش کنید و دیگر موجودی را در آن اطراف نخواهید دید. این سم برای حیوانات خانگی و ماهی‌ها خطرناک است.
  • استفاده از چسب مارمولک: با انداختن چند حشره روی چسب، مارمولک‌ها به سمت آن می‌آیند و به آن می‌چسبند و دیگر قادر به حرکت کردن نیستند که این روش بهترین روش بوده و کشاورزی سعید این روش را پیشنهاد می‌کند.

برای مشاهده و بررسی سموم و موارد پیشنهاد شده ، اینجا را کلیک کنید.