سوسک ( درشت و ریز )

سوسک فاضلاب (سوسک حمام یا سوسک درشت امریکایی)

American Cockroach (Periplaneta americana)


زیستگاه اصلی این حشره چاه و لوله فاضلاب و اگو است. سوسک درشت محیط‌های تاریک و گرم و مرطوب را برای زندگی ترجیح می‌دهد؛ بنابراین بیشتر در توالت، حمام، مشاعات ساختمان مانند انباری، استخر، موتورخانه و مهم‌تر از همه در چاه‌های فاضلاب دیده می‌شود. سوسک فاضلاب خیلی سریع تولید مثل می‌کند؛ هر سوسک ماده به طور متوسط حدود 190 تخم در سال تولید می‌کند.


.:: ریشه‌کن کردن سوسک فاضلاب ::.

سه راه‌حل برای مبارزه با سوسک فاضلاب وجود دارد که مهم‌ترین آن ریختن سم در زیستگاه اصلی آن‌ها یعنی چاه فاضلاب است و دو روش دیگر در صورت نیاز و به عنوان روش تکمیلی استفاده می‌شوند. نکته کلیدی در تمام روش‌ها این است که باید تکرار شوند. تخم‌ریزی سوسک‌ها با فصل گرما شروع می‌شود؛ بنابراین توصیه ما سمپاشی در اسفند و فروردین است. در موقع سمپاشی از حضور کودکان، زنان باردار، سالمندان و حیوانات خانگی و افراد دارای بیماری تنفسی در محل جلوگیری کنید. 

  •  ریختن سم در چاه فاضلاب

با توجه به محل زندگی سوسک فاضلاب، ریختن سم مهم‌ترین و موثرترین روش از بین بردن سوسک فاضلاب است. مزیت این روش تاثیرگذاری مناسب بر تخم سوسک فاضلاب است. سم مایع را به سادگی در تمام چاه‌های فاضلاب (سینک، توالت، حمام، کف‌شو، وان، بالکن و...) بریزید؛ یک لیوان سم (300 سی سی) برای هر چاهک کافی است. بهترین زمان برای اجرای این روش شب است؛ چراکه تا چندین ساعت آبریز نداریم و سم بیشترین تاثیر را می‌گذارد. توجه داشته باشید که اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید، لازم است برای از بین بردن سوسک امریکایی تمامی واحدها به صورت هماهنگ و از بالا به پایین (شروع از پشت‌بام و پایان در پارکینگ و انباری و مشاعات) سمپاشی چاه فاضلاب را انجام بدهند.


  • سمپاشی

اگر متوجه پنهان‌شدن و لانه‌سازی سوسک‌ها در قسمت‌های خاصی مانند منافذ دیوار، دریچه و کانال کولر، انباری، موتورخانه، پشت کابینت‌ها و سقف کاذب شده‌اید، توصیه می‌کنیم که محل را حتما سمپاشی کنید.

سمپاشی سوسک فاضلاب

  • استفاده از طعمه سوسک

معمولا در زمان سمپاشی می‌بایست از محل سمپاشی دور شد و بعد از آن باید نقاط و ظروف آلوده به سم را شست‌وشو داد. مزیت استفاده از طعمه این است که هیچکدام از این شرایط را ایجاب نمی‌کند. بعد از طعمه‌گذاری سوسک‌ها برای خوردن طعمه هجوم خواهند آورد و به مدت چند روز تعداد آن‌ها زیاد شده و بعد از خوردن طعمه به آب‌راه‌ها برمی‌گردند و آنجا نابود می‌شوند. بنابراین شما جسد سوسک‌ها را مشاهده نخواهید کرد.  سعی کنید طعمه را درنقاط تجمع سوسک‌ها و نقاطی که حتی‌الامکان جابه‌جا نشوند بگذارید.


پیشنهاد کشاورزی سعید:

روش اصلی: ریختن سم در فاضلاب: [سم سایپرمترین 10% + سم آیکون 10% یا 20% + شکر] استفاده از شکر به خاطر بالا بردن ماندگاری و چسبندگی سم است.

روش‌های تکمیلی: 

  • سمپاشی: [سم سایپرمترین 10% + سم آیکون 10% یا 20%] 
  • استفاده از طعمه در محل تجمع سوسک‌ها

برای مشاهده و بررسی سموم پیشنهاد شده ، اینجا را کلیک کنید.

 


سوسک ریز (سوسک آلمانی یا سوسک کابینت و آشپزخانه)

German Cockroach (Blattella germanica)


سوسک ریز یا همان سوسک آلمانی که در اصطلاح عام به آن سوسک کابینت و سوسک آشپزخانه هم می‌گویند، رایج‌ترین سوسک خانگی بوده و از همه سوسک‌ها سریع‌تر تولیدمثل می‌کند و منتشر می‌شود. هر سوسک کابینت ماده در هر دوره 40 تخم تولید می‌کند و در سال 6 دوره تخم‌گذاری دارد؛ پس هر سوسک آلمانی ماده می‌تواند در سال 240 تخم تولید کند. سوسک آلمانی در محیط‌های مرطوب و گرم مانند آشپزخانه‌ها (به خصوص در کابینت)، رستوران‌ها، قنادی‌ها و هتل‌ها زندگی و تولیدمثل می‌کند.

سوسک ریز از کجا می‌آید؟

سوسک ریز می‌تواند از لای منافذ، زیر درب، مسیر هواکش و از خانه همسایگان آلوده وارد خانه شما شود. همچنین سوسک آلمانی ممکن است از طریق خرید مبلمان و وسایل چوبی، خرید مواد غذایی مانند شانه تخم‌مرغ و لباس و اشیای آلوده وارد محل زندگی شما شود.

.:: ریشه‌کن کردن سوسک ریز ::.

سوسک ریز در تمام طول سال می‌تواند تخم‌ریزی کند؛ بنابراین مهم است به محض دیدن اولین سوسک، مبارزه با سوسک ریز را شروع کنید. مهم‌ترین راه‌حل از بین بردن سوسک کابینت سمپاشی محل تجمع آن‌ها است. طعمه‌گذاری و ریختن سم درفاضلاب نیز به عنوان روش‌های تکمیلی پیشنهاد می‌شوند. در موقع سمپاشی از حضور کودکان، زنان باردار، سالمندان و حیوانات خانگی و افراد دارای بیماری تنفسی در محل جلوگیری کنید.

  • سمپاشی محل تجمع سوسک ریز

مهم‌ترین و موثرترین روش مبارزه با سوسک ریز سمپاشی محل زندگی آن‌ها است. محل زندگی سوسک آلمانی معمولا مکان‌های گرم و مرطوب مانند کابینت، زیر سینک، پشت یخچال، اجاق‌گاز و آبگرمکن و در انبار موادغذایی است. لازم است که محل سمپاشی ابتدا از وسایل اضافی پاکسازی شده و به دقت سمپاشی شود تا سم همه‌ی منافذ و شکاف‌ها را دربربگیرد. نکته‌ی بسیار مهم تکرار سمپاشی است؛ برای ریشه‌کن شدن سوسک ریز لازم است سمپاشی حداقل سه‌بار و به فاصله یک هفته تکرار شود.

  • استفاده از طعمه سوسک

این روش برای مبارزه با سوسک آشپزخانه به عنوان روش تکمیلی بسیار مهم است. معمولا در زمان سمپاشی می‌بایست از محل سمپاشی دور شد و بعد از آن باید نقاط و ظروف آلوده به سم را شست‌وشو داد. مزیت استفاده از طعمه این است که هیچکدام از این شرایط را ایجاب نمی‌کند. بعد از طعمه‌گذاری سوسک‌ها برای خوردن طعمه هجوم خواهند آورد و به مدت چند روز تعداد آن‌ها زیاد شده و بعد از خوردن طعمه به آب‌راه‌ها برمی‌گردند و آنجا نابود می‌شوند. بنابراین شما جسد سوسک‌ها را مشاهده نخواهید کرد.  سعی کنید طعمه را درنقاط تجمع سوسک‌ها و نقاطی که حتی‌الامکان جابه‌جا نشوند بگذارید.

  • ریختن سم در چاه فاضلاب

سوسک ریز معمولا در چاه فاضلاب زندگی نمی‌کند؛ اما به عنوان روش تکمیلی ما پیشنهاد می‌کنیم مقداری از سم باقی‌مانده از سمپاشی درون چاه‌های فاضلاب ریخته شود تا اگر احتمالا در آنجا هم مخفی شده‌اند، از بین بروند.

پیشنهاد کشاورزی سعید:

روش اصلی: سمپاشی محل زندگی: [سم سایپرمترین 10% (یا امولوسیون 20%) + سم آیکون 10% یا 20%] 

روش‌های تکمیلی: 

  • استفاده از طعمه در محل تجمع سوسک‌ها
  • ریختن سم در چاه فاضلاب: [سم سایپرمترین 10% (یا امولوسیون 20%) + سم آیکون 10% یا 20% + شکر]

برای مشاهده و بررسی سموم پیشنهاد شده ، اینجا را کلیک کنید.