ساس (خَسَک - BEDBUG)

ساس

Bedbug (Cimex lectularius)

ساس یا ساس تختخوابی حشره‌ای انگل و خونخوار است که از خون انسان یا حیوانات خون‌گرم تغذیه میکند. ساس‌ها اکثرا در منافذ و درز تشک، پتو، مبل و تختخواب لانه کرده و شب‌ها به انسان حمله کرده و از خون او تغذیه میکنند. افراد آلوده به ساس از این که خوابِ شب راحت ندارند در عذاب هستند. البته اگر تعداد ساس‌ها زیاد بوده یا مدت زیادی تغذیه نکرده باشند در روز هم به انسان حمله میکنند. ساس ماده در شرایط مطلوب روزی 2 تا 3 تخم می‌گذارد؛ بنابراین ساس‌ها خیلی سریع زیاد شده و محیط را دربرمی‌گیرند. ساس موجودی بسیار جان‌سخت و آزاردهنده است و مبارزه با آن طولانی و چندمرحله‌ای بوده و به حوصله و دقت زیادی نیاز دارد.

ساس‌ها در بسیاری از اماکن عمومی مانند اتاق کارگری، مسافرخانه‌ها، خانه‌های سالمندان، بیمارستان‌ها، خوابگاه‌ها، پادگان‌ها و وسایل حمل‌ونقل عمومی وجود دارند و با مخفی شدن در لباس یا وسایل شما می‌توانند به محل زندگی شما منتقل شوند. همچنین با مسافر نیز منتقل می‌شوند، پس زمانی که به مسافرت می‌روید و شب را در مسافرخانه‌ها می‌گذرانید و یا مسافری به منزل شما می‌آید مراقب ساس‌ها باشید.

نشانه‌های ساس

1. جنازه یا حشره زنده ساس: ساس حشره‌ای کوچک به اندازه هسته سیب و به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز است. به محض دیدن اولین ساس در محل زندگی خود مبارزه با ساس را آغاز کنید.


2. نیش ساس: جای نیش ساس شبیه نیش پشه بوده و اغلب اشتباه گرفته می‌شود. جای نیش ساس به شکل یک لکه قرمز با برآمدگی است. معمولا چند نیش نزدیک هم و به صورت ردیفی، خوشه‌ای و دنباله‌دار دیده می‌شود.


3. مدفوع ساس: مدفوع ساس به شکل لکه‌های قهوه‌ای و سیاه در درزها و شکاف‌های تشک و تختخواب دیده می‌شود.


.:: ریشه‌کن کردن ساس ::.

ساس به دلیل جثه‌ی کوچکی که دارد می‌تواند در هر درز و شکافی لانه کرده و تخم‌ریزی کند؛ لای درزها و برچسب تشک، فنرهای تخت، درز بالش و تخت و سایر مبلمان، پتو، لباس، چمدان و حتی در کتاب‌ها، پرز فرش و پریزهای برق. تنها راه مبارزه با ساس سمپاشی دقیق محل زندگی با سم قوی ساس است. نکته بسیار مهم در از بین بردن ساس تکرار سمپاشی است، یک نوبت سمپاشی معمولا تعداد ساس‌ها را کم می‌کند اما آنها را ریشه‌کن نمی‌کند. در موقع سمپاشی از حضور کودکان، زنان باردار، سالمندان و حیوانات خانگی و افراد دارای بیماری تنفسی در محل جلوگیری کنید. همچنین لباس‌ها و رخت‌خواب‌های آلوده باید با آب داغ شسته شده و زیر آفتاب گذاشته شوند.


پیشنهاد کشاورزی سعید :

  • سمپاشی محیط زندگی، تشک، تخت‌خواب، کمد لباس و مبل‌ها با ترکیب [سم امولوسیون %20 + سم آیکون%20]؛
  • استفاده از پودر مخصوص مبارزه با ساس؛ پودر ساس را به صورت نمک‌پاشی در درز تخت و دشک و مبل‌ها و یا هرجای دیگری که نشانه‌های حضور ساس را دیده‌اید بریزید؛
  • در مرحله آخر حتما از قرص گازسوز استفاده کنید. در و پنجره خانه را می‌بندید و قرص‌ها را روشن می‌کنید و از خانه بیرون می‌روید. این قرص‌ها به مرور می‌سوزند و از آنها گاز خارج می‌شود و باعث خفگی ساس‌ها می‌شوند. حتما قبل از استفاده از قرص گازسوز متن روی بسته‌بندی آن را مطالعه کنید و گیاهان و حیوانات خانگی خود را از محل خارج نمایید.

برای مشاهده و بررسی سموم و موارد پیشنهاد شده ، اینجا را کلیک کنید.