خرخاکی و کرم خاکی

خرخاکی

Woodlouse (Armadillidiidae)


       خرخاکی از بندپایانی است که در خاک باغچه و گلدان‌ها دیده می‌شود. این موجودات به محض احساس خطر (مثلا دست زدن انسان به آنها) خودشان را لوله می‌کنند. وجود خرخاکی در باغچه ضرری ندارد، چراکه آنها باعث افزایش تخلخل خاک و تولید کمپوست طبیعی می‌شوند. اما به هر حال کسی دوست ندارد این موجودات را در محیط زندگی خود ببیند.

       اگر در محیط داخلی و در گلدان‌هایتان خرخاکی دیدید، می‌توانید از سم ضدعفونی‌کننده خاک استفاده کنید؛ این سم ارگانیک بوده و هیچ ضرری به گیاهان شما وارد نمی‌کند. حضور خرخاکی در گلدان‌ها مضر است، چراکه این موجودات پس از تمام شدن مواد غذایی درون خاک از ریشه گیاهان تغذیه می‌کنند. اگر خرخاکی را در محیط بیرونی و باغچه خود مشاهده کردید می‌توانید از سموم قوی‌تر استفاده کنید. در سالیان گذشته استفاده از سم سوین (کارباریل) برای این منظور رایج بود، اما در حال حاضر این سم ممنوع است و به جای آن می‌توانید از سم دیازینون گرانوله و یا سم ضدعفونی‌کننده خاک استفاده کنید. توجه داشته باشید که استفاده از این سموم باعث از بین رفتن تمام موجودات داخل خاک، از جمله موجودات مفیدی مانند کرم خاکی می‌شود.



کرم خاکی

Earthworm

       کرم خاکی موجوداتی به رنگ قرمز، قهوه‌ای و یا صورتی هستند. توجه داشته باشید که این کرم‌های مفید را با کرم‌های سفیدرنگ ریشه‌خوار که باعث از بین رفتن گیاهان شما می‌شوند اشتباه نگیرید. وجود کرم خاکی در خاک بسیار مفید بوده و حتی ضروری است. کرم خاکی باعث تجزیه مواد آلی، تهویه خاک و افزایش نفوذپذیری خاک می‌شوند و برای رشد گیاهان مفید هستند. اگر در باغچه خود کرم خاکی مشاهده کردید به آنها آزاری نرسانید و حتی از آنها مراقبت کنید. برخی اوقات گذر کرم‌های خاکی به گلدان‌های داخل خانه می‌افتد و از گلدان بیرون می‌آیند و شما آنها را در محیط خانه مشاهده می‌کنید. در صورت امکان آنها را به محیط بیرون منتقل کنید. کشاورزی سعید به هیچ‌وجه از بین بردن کرم خاکی را توصیه نمی‌کند.

برای مشاهده و بررسی سموم و موارد پیشنهاد شده ، اینجا را کلیک کنید.