بید

                                                                                   

بید لباس

Moth (Tineola bisselliella)

بید حشره‌ای است که از پارچه، لباس و منسوجات تغذیه می‌کند. بید بالغ به صورت پروانه‌ است، اما معمولا ما در خانه با لارو (حشره‌ی نابالغ) روبرو می‌شویم که شبیه کرم تیره‌رنگ مودار است. بید در بین پرز و الیاف پنهان شده و تخم‌ریزی می‌کند و لارو بید پس از تولد، انواع الیاف مانند ابریشم، خز، پشم، نمد، پنبه و ... را می‌خورد. بیدها باعث آسیب جدی به لباس‌ها، رختخواب، فرش، قالی و برخی لوازم چوبی می‌شوند. بیدها محل‌های تاریک را برای زندگی انتخاب می‌کنند و در زیر یا داخل کمد، زیر تخت، زیرشیروانی، زیرزمین و داخل پیانو تکثیر پیدا می‌کنند. از نشانه‌های وجود بید در خانه، سوراخ‌های نامنظم بر روی الیاف لباس و فرش یا فرسایش سطحی آن است.

.

.

.

سوسک فرش

Carpet Beetle (Dermestes maculatus)


سوسک فرش حشره‌ای است که در لای پرز و عمق فرش و سایر منسوجات مخفی شده و تخم‌ریزی می‌کند. بر روی یک فرش آلوده ممکن است هم حشره بالغ و هم حشره نابالغ (لارو) آن دیده شود. لارو این حشره به شکل یک کرم مودار است. سوسک فرش از پشم، خز، پر، ابریشم، کتان، پنبه، پر، پوشت و شاخ حیوانات تغذیه می‌کند.همچنین دیده شده است که این حشره به انبارها و ذخایر مواد غذایی مانند حبوبات، غلات، خشکبار و غذای حیوانات خانگی حمله کند.


.:: پیشگیری از حضور بید و سوسک فرش ::.

پیشگیری از حضور بید و سوسک فرش در محل زندگی بهترین روش مبارزه با آن‌هاست. حتما لازم است که هنگام مسافرت و در فصل گرما، زمانی که لباس‌های زمستانی خود را جمع می‌کنید و داخل چمدان می‌گذارید و به کمد یا انبار انتقال می‌دهید، اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید. برای این کار می‌توانید از نفتالن و ورق نگزالوت استفاده کنید و آن‌ها را در داخل کمد یا چمدان پخش کنید. روش دیگر استفاده از گرانول بیدکش هلاک است. این محصول مخصوص مبارزه با بید و سوسک فرش ساخته شده و بدون بو است و عملکرد بسیار خوبی دارد. نحوه استفاده از آن هم بسیار ساده بوده و کافی است که گرانول بیدکش هلاک را زیر فرش و یا داخل کمد پخش کنید. هر یک بسته بیدکش هلاک برای یک کمد یا یک فرش شش متری کافی است. همچنین استفاده از بالشتک گیاهان دارویی مانند رزماری و اسطوخودوس از حضور بیدها در محل جلوگیری می‌کند. این روش‌ها پس از آلودگی شدید و تکثیر بیدها به تنهایی کارساز نیستند.


.:: از بین بردن بید و سوسک فرش ::.

اگر محیط زندگی شما خیلی آلوده شده لازم است اقدامات جدی‌تری انجام دهید. در صورت امکان محل را با سموم حشره‌کش [سایپرمترین 10% + آیکن 10%] سمپاشی کنید. سپس از قرص گازسوز استفاده کنید تا محل‌های غیرقابل دسترسی را هم پوشش دهید. قرص گازسوز باعث خفگی در حشرات می‌شود و مناسب زمانی است که دسترسی مناسب به محل تجمع آفت‌ها نداریم. حتما لازم است بعد از سمپاشی، اقدامات پیشگیری را انجام دهید که دوباره سروکله بید و سوسک فرش در محل زندگی شما پیدا نشود.


پیشنهاد کشاورزی سعید:

  • برای پیشگیری از تکثیر بید لباس و سوسک فرش می‌توانید از گرانول بیدکش، نفتالن و یا ورق نگزالوت استفاده کنید.
  • در صورت وجود آلودگی می‌توانید از قرص گازسوز و سم [سایپرمترین 10% + آیکن 10%] استفاده کرده و محیط را سمپاشی کنید.

برای مشاهده و بررسی سموم و موارد پیشنهاد شده ، اینجا را کلیک کنید.